Tuesday, October 5, 2010

6 comments 2:07 PM

keranamu mi hailam

Posted by ally - Filed under
bila saya yg mengidam rsnya xde la pelik sgt..biasa la tu kot..tp setakat ni sume yg ai nak mkn, dpt je di cari..walaupun gagahkan diri mencarinya sendirian..sob..sob..okeh..

tp bila abah sy yg mengidam ada la pelik sikit..hehe..tu yg x bole tahan..dlm sejarah keluarga, x pnh nya mak sy masak mi hailam..tp disebabkan abah nak mkn, smlm, sepenuh kuali besau tu mak masakkan..owww..jgn di harap sy masak..lama dah x masak, walaupun selalu masuk dapur amik mknan..x bole thn bau tumis2 itu..pnh try nak masak, sudahnya end up terbaring satu hari...x larat bgn..so, sampai ke sudah mmg sy x masak..takat potong2 syr tu ada la..mak pon nmpknya x kisah..adik sy pon x kisah..so, say NO to masak..mujur juga my MIL pon memahami..hehe..syok juga ya..

eh, berbalik pada masakan mi hailam tu..sy mmg x pnh mkn mi hailam kalo g mkn kat luar..lebih rela lagi mkn kuey tiaw grg ke, mi grg mamak ke..bihun sup, bihun tomyam kaw2..x pnh pon order mi hailam..pasai tu bila balik keje smlm n mak tgk msk mi hailam, mcm peli sikit..seumo hidup ku, mak x pnh msk tau..ni msk gara2 abah ngidam..hehe..abah..abah..mak kata dah 2,3 hari dok minta mak masak..mujur la mak tau masak..hehe..

sy x tau rencah2 nya pon..mmg x masuk campur dah..biarkan mak n abah berdua bersilat msk mi hailam tu..n not bad..sedap juga kan mi hailam ni..tp sy x mkn byk coz smlm dah melantak mkn dgn byknya walaupun kepala pening..mkn tetap di hatiku..ewah..

so, hr ni google resipi mi hailam..ni yg simple yg sy jumpa..juz utk panduan sy kelak..kot2 teringin nak mkn n nak hubby yg masakkan..hehe..hubby kt, lain kali kalo dia balik, sy bole request nak mkn ape, nt dia masakkan..wawawawa...seronok ai dgr..

resipi amik kat sini

mi hailam

Bahan-Bahan:


1 paket mi kuning

4 ulas bawang putih

1 labu bawang besar

4 sudu besar cili kering kisar

2 sudu besar sos tiram

2 sudu besar sos tomato - yg ni mak x letak pon

250gm udang sederhana

3 sudu besar kicap pekat

150gm isi ayam dipotong dadu

3 tangkai sawi - mak letak sawi jepun..biar beso2, x potong kecik pon..ni style chinese mkn..

1 liter air - mak kt ikut suke..ada org suka pekat, ada yg cair..

1 tangkai daun sup - mak x letak pon

1 tangkai daun bawang

Bahan tambahan (ikut resipi mak):

1 peket bebola ikan

cendawan tiram - coz kami sgt suke kan cendawan, mak masukkan byk2

Cara Menyediakan:

Panaskan minyak kedalam kuali.Tumiskan bawang,bawang putih dan cili kisar sehingga garing.Kemudian masukkan pula sos tiram,sos tomato dan kicap.Gaulkan hingga rata.Setelah itu masukkan pula udang dan isi ayam dan gaulkan hingga rata.Masukkan air dan biarkan sehingga mendidih.Akhir sekali masukkan pula sawi dan mi dan biarkan ia mendidih hingga pekat.Siap untuk dihidangkan. mi mak x masukkan sekali coz takut terletak byk n x di mkn..so, mi tu rendam kat air panas jap, toskan n letak asing je..nak mkn kang letak je la dlm pinggan..ala, mcm mkn bihun sup juga..

hah..cukup la review pasai mi hailam nih..utk panduan sy juga di masa akan dtg..kot2 teringin nak masak..tp hasil survey sy, lain org lain cr masak mi hailam..so, its up to u k!
 
ally: teringat awal2 preggy dulu, hubby poskan pelam dr sabah..pasainya ai cr2 yg berkenan di hati di sini x jumpa..=) ngada la ko ni ek..hehe

6 comments:

mas said...

ala cian dia..mmg susah nk cari pelam kat johor tu..ktorg g cari kat brp biji psar tp xde..last2 ada nmpk kat tepi jln..terus abg benti kete n wat muka x malu mintak beli kat makcik tu..tp dia bg free je..pelik tol,pokok makcik tu je ada pelam..

my note said...

kak ally.. congratz.., lama betui la wani x jenguk blog sendiri n blogwalking nie...., tahniah.., bunting pelamin.. best nyer....., tahniah lagi sekali ye....

wani said...

err.
1 labu bawang besau tu camne ek?

ally said...

kak mas: haha..betul2..kat jhr nak cr pelam mmg payah..pastu bukan musim kot..byk kali gak sal round2 umah org nak beli pelam..last2 import dr sabah..haha..

wani my note: hehe..tu nm nya rezeki..hehe..tq laling

wani: 1 labu bawang tu kalo ikut jenis bwg yg guna kat umah ni mmg besau..jenis yg manis n kaler putih kekuningan bila di kopek..bukan jenis bwg merah kecik2 tu tau..

farahfatihah said...

la pic mi hailam xda ke? huhuhu
mertua duk mana ally? husband keje jauh ek?

ally said...

farah: hehe..gambo x sempat di snap..sgt mls..hehe..FIL duk kat klang..hubby keje sabah..