Monday, May 9, 2011

4 comments 9:39 PM

tentang air halia

Posted by ally - Filed under
alhamdulillah...kenyang sudah..

burp....*ish..x senonoh betui* hehe

ngah layan air halia..my MIL yg buat..ai siap bg resipi cara2 nak buat..ewah..



sedap wo..ada sape2 fobia, alergi ngan halia? byk tau khasiatnya ni..dulu pon sy dgr cam seram je..sekali dah rasa xde la ngeri mana pon..*ngeri lagi minum air kunyit mak buat..*

nak resipi x?

air halia sedap

1. amik halia..buang kulitnya..potong kecil2 pastu blend
2. campur ngan air panas..biarkan terendam halia tu atau tapis kan..kalo mkn halia tu lg bagus tau..
3. campurkan ngan gula batu atau madu atau stevia
4. leh gak campur ngah perahan limau nipis atau limau kasturi
5. sedia di minum

air halia ni mmg tiap2 hari sy minum sepanjang berpantang ni..2 kali minum sehari..masa lunch n dinner..
best tau..cuba la ek..pada yg berpantang tu mmg bagus la..yg x berpantang pon bole amalkan gak..
ibu kata bole kuruskan badan gak..ewah..budget dah kurus la sy ni..hehe..cehwah..

ally: setakat ni mmg bole telan air ubat periuk, air kunyit fresh yg pekat likat tu n air halia..fuh..fuh..dlm sume tu, air halia paling sdp..

4 comments:

cerita-gadis-ini said...

napa adik aku xleh mkn halia dlm pantang eh?aku pun xtau..alah kot!

b.E.L.L.e said...

air halia ni utk ape?buang angin dlm badan ker?hehe..betol ke best?kite nak minum yang halia dalam tin pon ngeri...hehe..

ally said...

nana:maybe kot na..kalo baby x serasi, x leh gak nak minum.

belle: yup..buang angin dlm bdn..n betol best..kalo la leh campur ngan ais, fuh, heaven..letak gula batu lagi sedap compared ngan gula pasir..

mama said...

rasanya awal2 ada yg x elok minum/makan halia. nnt anak kalu x tahan kena kuning.