Tuesday, June 29, 2010

3 comments 10:36 AM

perihal solat sunat nikah

Posted by ally - Filed under
hasil penyelidikkan n pembacaan yg di lakukan..sy semakin konfius..hihi

tp mmg tahu yg sebenarnya tiada solat khusus yg dinamakan solat sunat nikah..

bagaimanapun, menurut koleksi soal jawab solat
Tidak ada solat khusus yg dinamakan solat sunat nikah. Cuma ada hadis Ibn Mas'ud (HR Ibn Abi Syaibah dgn isnad hasan) yg menyatakan sunat solat dua raka'at bersama isteri di malam pertama di mana suami menjadi Imam kepada isteri. Tujuan solat itu memohon keberkatan Ilahi supaya terhadap perkahwinannya. WaLlahu a'alam
bole baca sendiri la ye kat blog itu..tgk bahagian komen ye..

bila surf2 lagi, jumpa yg wikipedia, tetapi tidak pula di nyatakan hadis sahih nya..

n daripada j-qaf pula sama seperti ape yg di nyatakan dlm koleksi soal jawab solat

untuk merungkai kan kemusykilan n kekhilafan sy berhubung perkara ini, sy sempat bertanya kepada ustaz ketika sesi temubual d pejabat kadi tempoh hari..menurut ustaz mmg tiada hadis yg menyatakan dgn jelas tentang solat sunat nikah samada sebelum ataupun selepas..namun disunatkan sebelum nikah agar membuat solat hajat agar perkahwinan diberkati dan di rahmati..malahan di galakkan juga selepas nikah, buat sujud syukur..

emm..timbul pula isu solat sunat syukur..sy pernah dgr radio dulu (jd ingat2 lupe je nih), ustaz kata tiada solat sunat syukur..mari kita cari mengenai solat sunat syukur pula..
okeh, ni je jwpn yg sy masih ingat..kpd b2b yg lain leh la ek buat rujukan terlebih dahulu tentang perkara2 yg kita sendiri tdk pasti..maaf jika ada kekhilafan di pihak saya..sy juga sdg masih belajar dan bukan la seorang yg mahir tentang hal ehwal agama..tp sebagai umat Islam, adalah menjadi satu kewajaran utk kita menambah ilmu2 pengetahuan..

kalo ada yg nak tambah sila kan ye..nt sy update semula..

ally: andai ku tahu 

3 comments:

farahfatihah said...

ally yg fara tau, solat sunat lepas nikah ni bertujuan utk menunjukkan yg kita bersyukur sbb semuanya berjalan lancar...so mmg xda solat sunat nikah....

siti norfatiha said...

lagi 10 minit sblm nikah, jumpa tok imam. ty solat syukur. tok imam kata takde solat syukur lepas nikah.

yg ada hanya SUJUD SYUKUR. apape hal yg menggembirakan pun, kita buat SUJUD SYUKUR..takde SOLAT SYUKUR katanya..

Jadi, Incik Asben hanya buat SUJUD SYUKUR saja lepas selesai akad nikah..

wallahu'alam..

ally said...

farah & siti norfatiha: betul2..mmg xde solat sunak nikah atau solat syukur, yg ada solat sunat mutlak mcm solat hajat dan sujud syukur..sy dah tny ustaz kat pusat islam kat sini..hehe..makasih for your info..*mmuaahh*