Thursday, December 23, 2010

3 comments 9:05 AM

craving: kuih nagasari vs lepat pisang

Posted by ally - Filed under
mangun pagi2 dgn x mandi nya, gigihkan diri godeh2 dapur utk masak breakfast..

nmpk pisang yg agak nak expired tu..ala, dah ada tompok2 itam tu..cian lak tgk..

so, ape lagi..buat je la nagasari..eh, ke kuih lepat pisang?

yg sy tau, nagasari ni macam dlm gambo bawah ni la..ada pisang yg telah di belah 2, diselaput adunan tepung n dikukus...


yang ni versi yang sy buat..ada 2 la..1 nagasari (x amik pic lak), 1 lagi lepat pisang..knp kata lepat pisang? pasainya pisang tu sy blend n campur terus ngan adunan tepung..sebenarnya sy n adik2 lebih gemar jika pisang tu di blend dulu..tah knp kurang nak mkn kalo letak pisang mcm dlm gambo atas tu..nanti di mkn cuma tepung nya je..hehe..mak abah sy lak lebih suka kuih nagasari berbanding lepat pisang..sebab tu la sy wat 2 versi..

mujo juga duk kat kampung, jd nak dpt daun pisang tu, amik je la tepi umah ni..huh, gelap ko kul 5.30pg g amik daun pisang..mujo xde org lalu lalang depan umah ai ni, kalo x, mau diorg terkezut tgk makhluk serabai g amik daun pisang..hehe..


resipi lak..ai main letak je..xde nya sukatan2..nak sukat mendanya, dah pisang tu ada 2 sisir..byk..so, ikut sedap rasa..tp bahan2 basic ada la seperti berikut:

* pisang yg masak ranum-potong 2 (utk nagasari) atau blend (lepat pisang), ai guna pisang raja
* tepung beras
* tepung gandum
* santan
* gula secukup rasa - kurangkan gula utk lebih sihat, lagipun pisang raja tu dah manis
* garam secukup rasa
* butter secukupnya-ada org x letak, coz dah ada santan kan..tp saya letak sikit je, maklum la nak perabih butter tu..
* daun pisang utk balut

cara2 buat? campur je la sume bahan2 tu, balut ngan daun pisang, pastu kukus..senang kan?


kuih ni kuih tradisional k..mak sy mmg selalu buat masa kitorg kecik2 dulu..kalo wat kuih2 moden kang mak abah sy kurang mkn..so, kuih ni kiranya menepati selera mereka la..pagi2 mkn sambil minum teh tarik atau kopi O..fuh, nikmat..hehe..tp mereka la yg nikmatnya..sy x minum kopi dah..x layan..hehe..

pisang tu bole juga di ganti ngan nangka yg di racik halus..sedap sgt2..hehe..juga bole ganti ngan jagung atau cendol..yg cendol tu gantikan gula pasir ngan gula merah...for sure terangkat..


ally: kuih tradisi penyambung warisan..ewah..

3 comments:

farahfatihah said...

adoii wat fara rasa teringin nak mkn lepat pisang la plak...teringat lepat pisang arwah nenek..mmg sedap!!

cerita-gadis-ini said...

tbe2 nk suh mak aku buat lepat pisang...sbb pe xnk bt sendiri sbb nti sedap sgt..hehhee....

ally said...

farah: wala2, dah rindu ek..hehe..buat la farah..

nana: ko kan pandai masak na..mesti sedap..